Vejvisere

Vejvisere

Min stedssans er temmelig fornuftig, så jeg farer sjældent vild!

.. Heldigvis!! For det kan faktisk få ret uoverskuelige konsekvenser, når jeg er på tur!!

Det kan i nogen grad lyde overdrevet, og med nutidens teknologi tror jeg ikke, mit liv reelt er i fare, men det mindsker ikke følelsen af hjælpeløshed i øjeblikket, og det faktum at konsekvenserne kan vokse mig over hovedet!

.. Jeg farer aldrig vild, når jeg har overskuddet til at fare vild – det er altid, når jeg er allerlavest på energi, at overblikket svigter, og jeg misser den rette vej.

Som følge af kontroltab og en voksende smerte i fødder og ben, står jeg med en følelse af panisk hjælpeløshed, som skal tæmmes for ikke at ende i uoverskueligt kaos – på det tidspunkt kan jeg have svært ved at modstå behovet for at sætte mig ned og tude..

.. Så selvom konsekvenserne reelt ikke er et spørgsmål om liv eller død, bliver de dét i kraft af min manglende rationalitet.

Ruten skulle eftersigende være fornuftigt afmærket, men af bitter erfaring, kan jeg ikke fuldstændigt undgå en situation af vildfarelse, derfor forsøger jeg at mindske risikoen med et arsenal bestående af hele tre forskellige vejvisere; en app, en guidebog og en GPS.

.. Hvis jeg ikke havde pjækket den dag, der stod kort og kompas på spejderprogrammet, havde jeg nok også medbragt det!

App’en:
Hvor det er muligt, har jeg altid brugt en app, der for mig er den mest informative løsning – jeg har både kort, GPS og rutebeskrivelser lige ved hånden!

Den app, jeg har fundet, viser det hele; ruten, hvor jeg befinder mig, nærmeste shelter, vandkilder, byer, indkøbsmuligheder, seværdigheder, elevationsoversigt og navne på de bjerge jeg krydser..

.. Den kan alt andet end at klare sig uden strøm – hvilket mildest talt er noget lort, når jeg hovedsagligt bor i et telt!!

Guidebogen:
I princippet indeholder guidebogen mange af de samme oplysninger som app’en, den mangler bare et kort, og den kan ikke vise mig vej tilbage, når jeg går forkert..

I bund og grund er den overflødig, især taget vægten i betragtning, men den kan spare min mobil for lidt strøm og fungerer som et fint planlægningsværktøj..

.. Når jeg kommer hjem, vil den udgøre et minde fra min tur.. Hvis ikke jeg når at skrotte den inden da..

GPS’en:
Jeg kan godt lide at holde styr på, hvor langt jeg har gået, og hvor lang tid det har taget mig – Tid og kilometre er de vigtigste parametre!

.. GPS’en fungerer som speedometer – jeg kan se mit tempo, og hvor mange kilometer jeg har tilbagelagt.

Min underudviklede evne til at afstandsbedømme gør, at jeg ikke har nogen fornemmelse for, hvor langt jeg har gået – jeg ved kun, hvor lang tid det har taget mig.. GPS’en sørger for, at jeg undgår at gå i blinde og holder min indre kontrolfreak i skak!

Jeg er dækket godt ind af mine hjælpemidler samt afmærkningen af ruten – også hvis én af dem skulle svigte!!

.. Kompaskursus må blive en anden gang!

2 Comments

  1. Mads
    25. februar 2018

    Hej
    Har du overvejet at ligge ruten ned som spor på GPS’en så skal du bare tænde den og så viser den vejen. Jeg vil råde dig til at få fat i kort og kompas, alt dit fine elektronik kan dø MEGET LET og så står du i L*** til halsen hvis du er faret vild. Det lyder rent ud sagt som farligt på mig ikke at medbringe kompas og kort

    Svar
    1. En snegl på vejen
      25. februar 2018

      Hej Mads,
      Jeg har godt overvejet at lægge ruten ind på GPS’en, men må ærligt indrømme at jeg ikke kom så meget længere end det, mest fordi app’en på min mobil kan det samme. Jeg ved det er et sats at undlade at medbringe kort og kompas, men forsøger at kompensere ved at have både guide, mobil og GPS med. Jeg håber og tror at ruten er så vel afmærket, at det i værste fald drejer sig om, at jeg skal gå den tunge vej tilbage til afmærkningen. Man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig, og jeg ved reelt ikke hvor rigtige/forkerte beretningerne er, men det skulle eftersigende være en både vel-afmærket og -bevandret rute, hvor jeg ikke kommer til at befinde mig mutters alene. Herudover ligger den ikke så øde (i hvert fald de fleste steder), at jeg ikke støder på en vej eller en by inden for rimelig afstand – men det er selvfølgelig let nok for mig at sige nu.. Hvis det viser sig, at jeg tager fejl, og afmærkningen er så dårlig, at jeg ikke tør at risikere at alle mine vejvisere går i udu på samme tid, tager et crashkursus i kort og kompas, inden jeg går videre.

      Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *