Danmark

Pigen med 6 regnjakker

Jeg modtog en pakke den anden dag.. Det var fra Pigen med 6 regnjakker, der var faldet over en hovedpude i det schweiziske eventyrland – den syntes hun, jeg skulle have! Jeg mødte Pigen med 6 regnjakker på Hærvejen, hvor hun var på jagt efter en skandinav ved navn Sven(d). .. Jeg forestiller mig, at hun havde sat håbet op efter et attraktivt, lyshåret og bredskuldret stykke vikinge mandfolk!! Da jeg mødte hende i starten af hendes Freedom39 tour de Scandinavia, var hun på vej videre mod Norge på sin tro ganger; jernhesten Benjamin.. En måned efter jeg havde afsluttet min tur, modtog jeg en besked fra hende, om at hun var på vej ned gennem Sverige. Hun var ikke blevet helt færdig med rugbrød...

Den danske ensomhed

Jeg havde godt overvejet, at Caminoen som sammenligningsgrundlag for den menneskelige trafik på Hærvejen måske ikke var helt fair. .. Men jeg havde ikke gjort mig forventninger om hvor få mennesker, jeg reelt ville møde. Det kom derfor som en kæmpe overraskelse, da jeg erfarede, at jeg stort set var alene! Bortset fra lokale beboere og sommerhuslejere vil jeg skyde på, at jeg rundt regnet mødte 15 mennesker med oppakning på hele min tur – størstedelen var selvfølgelig modgående. Jeg skyder skylden på vejret, der som bekendt var ad helvede til.. For jeg bliver trist ved tanken om, at det nok også hænger sammen med, at Danmark ikke er et udpræget vandreland. Med udgangspunkt i min egen minimale vandreerfaring og viden, kan jeg kun...

Hærvejen – Uafsluttet

Det er ikke nogen hemmelighed; jeg gik ikke de 500 km, som er Hærvejens samlede længde – jeg gik kun nogen og 350 km og stoppede i Nørre Snede.. Det har taget mig en rum tid at komme overens med tanken om, at jeg ikke nåede helt i mål. Som følge af normal samfundssans og perfektionisme er jeg påvirket af; at hvis man ikke har gennemført, har man ikke fuldført – og det gør ondt! .. Men jeg har overbevist mig selv om, at det ikke var fordi, jeg gav op, selvom jeg i sandhed overvejede at kaste håndklædet i ringen op til flere gange. Det forblev ved tanken og var aldrig en reel mulighed, fordi det som oftest blev afløst af en solstråle....

Vandring i Danmark

Kun 3 km..!!

Til at starte med, havde jeg planlagt at gå fra Århus til Silkeborg i pinseferien, men det blev lavet om, fordi jeg skulle pleje mine teenager-fornemmelser – der var Justin Bieber koncert i Århus, og jeg fik et tilbud, jeg ikke kunne afslå. Turen blev derfor afkortet, og jeg gik i stedet fra Skanderborg til Silkeborg. Fredag kørte jeg min bil til Silkeborg og tog toget tilbage til Skanderborg – det var min første tur med telt, og jeg var stadig for rookie til, at jeg turde at ligge i telt i en mørk skov alene, så jeg havde planlagt turen ud fra campingpladser. Jeg nåede Ry næste dag sent ud på eftermiddagen og drak en kop kaffe ved kanobassinnet, mens jeg iagttog forbipasserende mennesker og forsøgte at lokalisere...

Skizofrent dansk sommervejr

Hærvejen var på alle måder en hård tur! Dels var jeg ikke fuldstændig forberedt på, hvor stor betydning det havde, at min oppakning vejede dobbelt så meget, som jeg var vant til. Dels havde jeg forventet at møde langt flere mennesker, end jeg gjorde. Og dels havde jeg ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at det ville blive så lortet vejr! .. Jeg kan i allerhøjeste grad skrive under på udeblivelsen af den danske sommer anno 2017. Det meteorologiske Danmark sucks! – BIG TIME!! Turen står tilbage i min hukommelse som våd, og resulterede i en mental rutsjebanetur af dimensioner. Sammenlagt vil jeg skyde på, at lidt over 2/3 af turen bød på regn – og her taler vi alle former for regn:...

Bornholm rundt

Bornholm

Jeg vil gerne slå et slag for Bornholm! Bornholm! Bornholm! I foråret gik jeg på jagt efter Solskinsøens bedste fiskefrikadelle. På trods af at øens forventningsprægede tilnavn ikke helt levede op til sit metrologiske løfte, vil jeg stadig varmt anbefale at opleve Bornholm til fods langs kyststien, der med sine 120 km. stort set omkranser hele øen. Af nyttig viden fandt jeg ud af, at jeg personligt ikke er så stor fan af Sol over Gudhjem i Gudhjem. Til gengæld kunne jeg godt gå hen og udvikle et misbrug af rabarberroulade i Listed. Uden hensyn til min laktoseintolerance frådede jeg en kæmpe Bornholmer softice fra Krølle Bølle Kiosken ved Dueodde, og for første gang på hele turen priste jeg mig lykkelig over at gå...

Rubjerg Knude

Mareridtet ved Rubjerg Knude

På anden dagen af Hærvejen overnattede jeg på et herberg lidt syd for Rubjerg Knude. Det er en af de dagsvandringer, jeg husker allerbedst, fordi det stod ned i stænger det meste af dagen. Da jeg sent ud på eftermiddagen fik Rubjerg Knude i øjesyn, var det ikke med den overvældende følelse af begejstring, jeg havde håbet på – tværtimod! Det var et rædselsvækkende møde med et vådt, bart og øde landskab.. - Ud af det grå blev alt lyst op af et unaturligt bjerg af gult sand! Jeg bevægede mig nærmere med et ambivalent tankemylder, der lød noget i retningen af: - ”Shit hvor er her smukt.” - ”Som taget ud af en gyserfilm.” - ”Jeg skal ikke stå på nakken af tyske turister...

Hvorfor vandrer jeg

Nytårsforsættet

En blanding af, at holde liv i min nyfundne interesse for vandring og at aflive min rastløshed efter Caminoen, udmundede i, at jeg for en gangs skyld påtog mig et nytårsforsæt. Jeg er normalt ikke tilhænger af nytårsforsæt, da jeg ikke kan se, hvorfor man skal vente på et kalenderskifte for at foretage ændringer i sit liv. .. Derudover plejer jeg sjældent at overholde dem.. Hvorom alting er, formulerede jeg følgende: I sommerhalvåret 2017 skal jeg ud at vandre minimum én gang om måneden. .. Og så var jeg ligesom fanget! Min første tur var i april – Bornholm rundt. Min anden tur var i maj – Nordkyststien. Min tredje tur var i juni – Skanderborg til Silkeborg. Min fjerde tur var i juli og...

Test-turen

Til at starte med var Hærvejen målet i sig selv – 500 km fra Hirtshals i nord til Padborg i syd. Men i takt med at idéen om at vandre i USA udviklede sig, kom den ligeså meget til at fungere som en test-tur. Min hang til bekvemmeligheder er stor, og det er som udgangspunkt ikke for at nægte mig selv luksus, at jeg vandrer. Men begrebet ’luksus’ kategoriseres på en helt anderledes og lidt syg skala, når man vandrer – hvilket faktisk er en af de ting, jeg godt kan lide. Luksus i den virkelige verden = Spa- og massagetur til Budapest, med overnatning på hoteller, og snacking på michelin-restauranter. Luksus i vandre-land = Flad grussti, sovesal med 40 senge og en udefinerbar,...